Friday, November 19, 2010

~ Nilai wang ~

duit oh duit!
emm..mgkin bg sstgh org, kalo duit takde tu bukan la satu mslh bsr.
tp tak bg aku..
aku slalu jugak tpksa bjimat (bukn kedekut ye :p) coz nk make sure hari2 yg mndtg bjln dgn lancar.
kalo ada brg yg aku nk sgt pun kna amik masa bbrp bln / thn utk aku beli.
kalo la dr nenek moyang punya harta belambak mcm air sungai yg stiasa mengalir.
aku tak jadi mcm skrg ni..confirm la aku akn jd insan yg lupa diri.
thanks mak abah coz slalu didik anakmu bdikari, bersederhana..
walau bagaimanapun,
aku tak nafikan yg duit mmg penting.
cuba imagine pd satu ketika korg takde cash satu sen pun dlm wallet?
nk nk pulak..korg betul2 kat counter cashier. huh.aku dpt bygkn...malu siot!
letak bedak tebal bbrp inci pun msih tak dpt nk cover muka.
nnt kuar la ayat cover line " kat sini blh guna crdt card kan?
takpun, " blh tak saya letak blk bbrp brg? "
huhu..angin je cashier tu satu bdn melayan kerenah pelanggan..hahaa...

aku nk tnya, zaman skrg ni. duit utk hidup? ke...hidup utk duit?
tpulang la mna yg korg rasa betul. masing2 ada pndpt sdiri.
demokrasi dipraktikkan..so semua suara didengar.
aku yakin korg ada mtlmt hidup sdiri. jd cubalah  berusaha utk berubah (+ve) utk trus memajukan diri sdiri.
tak ada sape yg dpt mngubah nasib kt melainkn diri sdiri.
aku akan cuba lebih gigih utk baiki 'taraf ekonomi' sdiri. 
aku tak nk lagi dipandang rndah hnya sbb status (duit). aku yakin satu hari nnt aku juga mmpu!
chaiyo'...chaiyo'...
* anda buat, anda dpt *

No comments:

Post a Comment